Interkulturella anpassningar i kommunikation: En kvalitativ studie om interkulturell kompetens i reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Tidigare forskning inom interkulturell kommunikation och interkulturell kompetens har ofta fokuserat på utbytesstudenters kommunikation eller på olika sorters översättningsproblematik. Det finns därmed en brist på forskning om interkulturell kompetens i reklam. Därför var syftet med denna uppsats att bidra med kunskap kring interkulturell kompetens i kommunikation genom att undersöka reklambudskap i interkulturella kontexter. Studien utfördes genom en socialsemiotisk analys av en global reklamkampanj och resultatet visar att det finns mer att önska vad gäller interkulturella anpassningar i reklam och att exotifiering och kulturell appropriering i reklam är ett problem. Vidare slår studien fast att interkulturell kompetens i reklam hänger ihop med avsändarens syn på kommunikation. Resultaten ger konkreta exempel på hur exotifiering och kulturell appropriering kan förstärka kulturella barriärer och ger en bättre förståelse för hur interkulturell kompetens kan användas i reklam. Detta kan vara av intresse för såväl kommunikationspraktiker som arbetar i interkulturella kontexter som för mottagare av reklam.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)