Bildens betydelse - en undersökning av fotografier av islam och kristendom i religionsläromedel för gymnasiet.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vårt syfte är att analysera fotografier av islam och kristendom i läromedel för gymnasiets A- och B-kurs ireligionskunskap. Vår huvudfråga är hur islam och kristendom skildras i förhållande till begreppen:etnocentrism, genus och det moderna. Vi gör en semiotisk bildanalys av fyra läromedel. Resultatet påvisar bl.a.att bilderna blir mer analyserbara och problematiserande i B-kursen. Vi kommer också fram till att bildtexten ärhögst relevant för bildtolkningen. Vi har analyserat bilder som ger en stereotyp bild av öst visavi väst och bildersom ger uttryck för ett icke-könsneutralt tänkande. För läraryrkets profession är det av mycket stor vikt att allapedagoger får relevant utbildning i bildanalys men det krävs också mer forskning om bilders betydelse ilärprocessen. I klassrumssituationen är det viktigt att läraren blir bättre på att uppmärksamma bilder samt att läraeleverna att tillämpa en kritisk bildtolkning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)