Att kombinera lärplattor med pärlplattor : Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg som ett arbetssätt i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Det framgår tydligt i förskolans styrdokument att förskollärare ansvarar för att varje barn ska använda digitala verktyg i samband med utveckling och lärande. Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar beträffande användandet av digitala verktyg som ett arbetssätt i förskolan. Exempelvis undersöks vilka möjligheter och hinder förskollärare ser med anledning av införandet av digitala verktyg i förskolan. Studien har en kvalitativ design med halvstrukturerade intervjuer med förskollärare som analyserats med tematisk analys. Resultatet visar att förskollärarna är väl medvetna om sitt ansvar för att stimulera utveckling och lärande i samband med digitala verktyg. Trots sitt givna ansvar upplever förskollärarna en kunskapsbrist vilket medför att digitala verktyg på förskolan stundtals används utan tydligt syfte. För att kunna nå förskolans läroplansmål om att stimulera barns digitala utveckling efterlyser förskollärarna mer utbildning om hur de digitala verktygen ska användas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)