Kan en debattartikel påverka? - en studie i hur elever påverkas av argumenterande text

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Emma Jansson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar om gymnasieelever påverkas av argument och argumenterande text. Syftet är att se om eleverna kan påverkas att ändra inställning helt eller delvis i en fråga efter att ha läst en argumenterande text. För att ta reda på detta genomfördes en enkätundersökning i en gymnasieklass på en skola i Västsverige. Som argumenterande text valdes Debattartikeln Äktenskapet samhällets grund av Göran Hägglund och Stefan Attefall som publicerats i Svenska Dagbladet den 16 december 2007. Denna artikel argumenterar emot könsneutrala äktenskap. För att kunna se huruvida eleverna påverkats fick de först uppge vilken inställning de hade i frågan. Därefter fick de läsa en argumenterande text för att sedan svara på frågor om denna. I uppsatsen redogörs för resultaten av enkätundersökningen, vilka visar att de flesta eleverna är tydligt för könsneutrala äktenskap och inte påverkas av något av argumenten som presenteras i artikeln. Resultatet visar också att ingen elev helt bytte sida, men att flera elever påverkats till att antingen stärka sin befintliga inställning, få mer förståelse för hur de med motsatt inställning tänker eller själva påverkas att reflektera i någon riktning. Resultatet visar dessutom vilka argument som påverkat eleverna i störst utsträckning och debattartikeln jämförs också med författarens egen argumentationsanalys.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)