Bildspråk och det multimodala lärandet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Helene Rydén; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I detta examensarbete undersöker jag bildämnets kommunikativa aspekter och hur det multimodala lärandet kan vara en del av detta, genom teorier om semiotik och ettsociokulturellt perspektiv. Jag sätter mig själv i en elevposition i mitt undersökande, för attupptäcka hur budskap förmedlas, hur teckenskapande och meningsskapande uppstår och hur multimodala tekniker kan stå i relation till detta – allt för att i förlängningen kunna använda det jag upptäckt i min framtida yrkesutövning som bildlärare, och bredda kunskapen kringbild som kommunikation och det multimodala lärandet. Genom arbetet har jag använt en metodtriangulering bestående av litteraturstudie av tidigare forskning på området, konstnärlig undersökning, autoetnografi och bildanalys. I resultatet av gestaltningsprocessen presenterar jag min konstnärliga undersökning och reflekterar över denna, och gör en bildanalys av mitt eget verk, för att undersöka vilka budskap som kan upptäckas utöver det jag själv försökte förmedla. I diskussionsdelen diskuterar jag det jag kommit fram till och sätter det i relation till teorier och perspektiv.I min undersökning har jag kommit fram till att det bildspråkliga och multimodala kan samverka på många nivåer genom skapande, dialoger mellan lärare och elever, där det kommunikativa med bildämnet sätts i fokus och analyser av såväl egna som andras verk kan möjliggöra för ett lärande på metanivå, där eleverna förstår sig själva och andra utifrån sociala och kulturella sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)