Vilken betydelse har organiserad idrott för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3?

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Malin Gudmundson; Jim Stahre; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med denna intervjustudie är att undersöka den organiserade idrottens betydelse för idrottande ungdomar i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Studien undersöker vad som motiverar ungdomarna till att idrotta på fritiden. Studien undersöker även ämnet Idrott och hälsas betydelse för gymnasieungdomarnas idrottande. Frågeställningar i studien: Vad betyder organiserad idrott för gymnasieungdomarna? Vad motiverar gymnasieungdomarna till att idrotta? Vilken betydelse har ämnet idrott och hälsa haft för gymnasieungdomarnas idrottande? Metod Studien är en kvalitativ undersökning som utgår från fem semistrukturerade intervjuer. Ett målinriktat urval samt bekvämlighetsurval användes för att finna deltagare som är aktiva i organiserad idrott och går i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Intervjuerna transkriberades och svaren kodades, och genom en tematisk innehållsanalys tolkades svaren. De teoretiska begreppen som används i studien är KASAM samt inre- och yttre motivation. Resultat I resultatet framgår det att idrotten betyder mycket för deltagarna. Det som lyfts fram är de sociala faktorerna idrotten bidrar med. Även glädjen och att träna för att nå sina mål lyfts fram som viktiga argument till att idrotta. Det som driver och motiverar deltagarna till att idrotta är inre och yttre motivation, aktiviteten i sig och att vilja bli bäst. Idrotten beskrivs ge ett mervärde. Idrott och hälsa i skolan beskrivs med positiva och negativa erfarenheter. Resultatet visar att idrott och hälsa har hjälpt deltagarna att hålla fokus i skolan. Skolan är också en viktig arena för att testa på och även börja nya idrotter. Att idrott och hälsa inte längre är obligatorisk visar sig inte vara ett problem för deltagarna. Slutsats Slutsatser vi kan dra av studien är att idrotten har en större betydelse än aktiviteten i sig. Gemenskap, glädje och familj har stor betydelse får gymnasieungdomarna. Både inre och yttre motivation driver gymnasieungdomarna till att idrotta. Ämnet idrott och hälsa beskrivs hjälpa deltagarna att hålla fokus i skolan samt att testa på andra idrotter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)