Arbetsflöde för automatgenerering av objektinformation för järnvägsanläggningar

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hälsoinformatik och logistik

Sammanfattning: I Sverige ställer Trafikverket krav på hur dokumentationen för projekteringen av järnvägsanläggningar ska presenteras. Dessutom har Trafikverket krav på hur informationen om järnvägsritningarnas objekt ska redovisas. Ett område som påverkar arbetsmetodiken är Byggnadsinformationsmodellering (BIM). Arbetsmetoden behandlar frågor om bland annat hur informationen om objekten på en ritning ska redovisas på ett effektivt sätt. Trots att uppdragsgivaren - konsultföretaget Sweco Rail- redan använder BIM, fylls många tabeller fortfarande i manuellt. Det manuella arbetet innebär en risk för fel och ställer krav på projektörerna. Detta då de måste hålla reda på alla ritningsobjekt och ändringar som sker under pågående projekt. Därför ökar behovet av att hitta ett effektivare och mer kvalitetssäkert arbetsflöde. I detta arbete undersöktes möjligheten att automatisera det manuella arbetet vid framtagning av två olika tabeller för två olika ritningstyper, som redan används inom konsultföretaget. Dessa är tavellistor för geografiska 2D-ritningar och materielförteckningar för stomritningar. Tavellistor anger exempelvis information om placering av hastighetstavlor, materielförteckningar kan lista information om olika komponenter i ett elskåp. Stomritningar och geografiska 2D-ritningar är två vitala delar av projekteringen av järnvägsanläggningar. Stomritningar är ritningar som återanvänds i flera projekt där små modifieringar sker beroende på tillämpningen. En geografisk 2D-ritning är en översiktlig bild som beskriver hur en järnvägssträcka är utformad. Undersökningen resulterade i två arbetsflöden. Ett för att automatgenerera tavellistor för geografiska 2D-ritningar och ett för att automatgenerera materielförteckningar för stomritningar, vilket med hjälp av inbyggda funktioner i CAD-programvaran MicroStation Connect Edition. Utvärdering av de framtagna arbetsflödena, utfördes med utgångspunkt från de intervjuade projektörernas åsikter på Sweco Rail. Dessa ansåg att de automatiserade arbetsflödena, trots att automatiseringen inte var hundraprocentig, var effektivare än det befintliga manuella arbetssättet. Arbetsflödena bidrog även till ett mer kvalitetssäkert arbetssätt. Samtidigt sänktes framställningskostnaderna med cirka 47% per tavla vid automatgenereringen av tavellistan och cirka 58% per komponent vid automatgenereringen av materielförteckningen. Utöver detta bidrog arbetsflödena till en bättre arbetsmiljö eftersom arbetet enligt de fyra projektörerna som intervjuades blev mindre ansträngande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)