Hur stärks ett företags varumärke genom sponsring? : Rosa Bandet kampanjen

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomi

Författare: David Aksan; Mary Aslan; [2009]

Nyckelord: Varumärke; sponsring; Rosa Bandet; A-ERIK modellen;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att analysera och undersöka hur ett företags varumärke stärks genom sponsring samt på vilket sätt. Vi kommer även att göra en jämförelse mellan huvudsponsorer och mindre sponsorer.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod, det vill säga intervjuer. Vi har intervjuat en sponsoransvarig från de tre sponsorerna vi har valt samt en representant från Rosa Bandet kampanjen.Resultat och slutsats:Ett företags varumärke stärks genom sponsring beroende på vilka förutsättningar företagen har. Med det menas alltså samarbetets styrka mellan sponsorgivare och sponsortagare. Ju mer en sponsor bidrar med, desto mer utrymme får den hos sponsortagaren och därmed stärks varumärket mer. Graden på styrkan beror på hur välanpassad varumärket är inom A-ERIK modellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)