Fakta och förståelse – en jämförande studie mellan en Europaskola och en svensk skola

Detta är en C-uppsats från

Författare: [2011]

Nyckelord: Naturvetenskap; Europaskolan; PISA; fakta; förståe;

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka om det finns skillnader i faktakunskap respektiveförståelsekunskap hos eleverna på en Europaskola jämfört med eleverna på en svensk skola.Undersökningen bygger på en kvantitativ enkätundersökning på totalt 153 elever på de båda skolorna.Eleverna är mellan 13 och 15 år.Av undersökningen har det framkommit att det finns skillnader i elevernas fakta- ochförståelsekunskaper. Europaskolans elever presterar bättre både när det gäller faktakunskap ochBorttaget:förståelsekunskap. Störst skillnad är det i förståelsekunskaperna.Jämförande studier mellan länder ger en fingervisning om vilka resultat de metoder och teorier kringlärande som landet använder sig av. Svensk skola har i internationella studier visat på en nedgång när detgäller elevers kunskaper inom naturvetenskap. En konsekvens av de försämrade resultaten är att man fåren diskussion kring svensk skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)