”Man får de konflikter man förtjänar” En intervjuundersökning om rektorers ansvarsroll vid arbetsplatskonflikter

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att tydliggöra tendenser av rektorers uppfattning kring sin ansvarsroll vid konflikt-situationer på arbetsplatsen (gymnasieskolan) där de agerar tredjeparter. Frågeställningen är: Hur ser gymnasie-rektorer på sitt ansvar och sina möjligheter i rollen som ledare och tredjepart vid arbetsplatskonflikter? Materialetutgörs av nio semistrukturerade intervjuer med gymnasierektorer i Västsverige. Intervjumaterialet har sammanställtsgenom tematisk analys utifrån skillnader och likheter i utsagorna. Resultatet visar bl.a. att rektorerna upplever sittansvar vid konflikter som stort. Rektorerna upplever också en diskrepans i hur de förväntas agera och hur de självavill agera. Med andra ord vilket ansvar de upplever att de förväntas ta respektive vill ta vid konfliktsituationer.Rektorerna vill framförallt vara professionellt objektiva, tydliga och förtroendeingivande. En möjlighet rektorernaser i sin roll är att använda sig av maktstrategier i sitt konflikthanterande exempelvis genom att sätta ner foten ellertillkalla extern hjälp om det blir nödvändigt. Undersökningen ger förståelse kring hur konflikthantering kan fungerapå skolan som arbetsplats. Det ger även en inblick i arbetsledarens dvs. rektorns uppfattning om sin ansvarsroll vidkonfliktsituationer. För oss, som för andra gymnasielärare, uppenbarar resultatet att diskrepansen i förväntningarnapå ansvarsroller rektorer och lärare emellan är en aspekt som onekligen bör tas i beaktande vid konflikthantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)