Kulturkrockar vid multinationella företagsförvärv

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur kulturkrockar efter multinationella företagsförvärv påverkar det förvärvade företaget. En fallstudie har utförts på det förvärvade företaget. En ny obeprövad modell, “Culture End-State Framework” har använts för att undersöka kulturkrockar och vilka kulturintegrationer som har skett på företaget. Studiens resultat indikerar att främst två faktorer påverkar omfattningen av kulturkrockar vid ett företagsförvärv: kulturell distans och kulturintegration. Kulturell distans skapar möjligheten till kulturkrockar, men det är endast vid en hög kulturell integration som den kulturella distansen uppdagas och kulturkrockarna framträder. Studien stärker tidigare teori om att kulturkrockar kan skapa dysfunktionella effekter såsom en ökad osäkerhet bland de anställda och fler konflikter i den dagliga verksamheten. Studiens resultat visar vidare på att ju högre kulturell integration desto troligare att en hög kulturell distans mellan företagen i förvärvet kommer leda till kulturkrockar och dysfunktionella effekter. Vid en alltför hög kulturell distans kan det därför vara strategiskt att inte integrera företagens kulturer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)