Förskollärares konstruktioner av undervisning : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning utomhus och inomhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka förskollärares konstruktioner av undervisning utomhus respektive inomhus i relation till ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Studien baserades på en kvalitativ metod med intervjuer som datainsamlingsmetod. Fem intervjuer har utförts, vilka var belägna inom en och samma region, där förskollärarnas svar ligger till grunden för studiens resultat. Det som var framträdande i resultatet var att konstruktionerna utomhus och inomhus skiljde sig åt. Utomhus skedde fler spontana undervisningstillfällen, medan det inomhus till större del var planerat. Resultatet visade även att förskollärare hade svårigheter i att skilja begreppen utbildning, undervisning och lärande åt. Under bearbetningen av analysen sorterade, reducerade och argumenteras materialet, vilket utgjorde olika teman i resultatet; förskollärares konstruktioner av undervisning, undervisning inomhus och undervisning utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)