Mångfaldsparadoxen - varför mångfaldsbegreppet behöver omdefinieras

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Mångfald är ett begrepp med stark förankring i arbetslivet. Trots detta är definitionen inte helt självklar eftersom flera aktörer konkurrerar om ägandet och tolkanderätten av termen. Begreppet definieras huvudsakligen utifrån inre och yttre mångfald, där ett mångfaldsarbete påverkas av vilket perspektiv en organisation har gentemot dessa faktorer. Studien är gjord genom kvalitativ intervjuundersökning och syftar till att skapa en förståelse för vad som ligger till grund för ett strategiskt mångfaldsarbete. Framförallt undersöks ifall organisationer tar särskild hänsyn till vissa specifika mångfaldsfaktorer i sitt mångfaldsarbete. Undersökningen omfattar dessutom hur organisationer arbetar med lärande relaterat till mångfald. Studien redogör för en så kallad mångfaldsparadox och svårigheterna i övergången mellan strategi och praktik när det handlar om mångfald. Resultatet mynnar ut i en mångfaldsmodell som kan användas för att skapa ett strategiskt mångfaldsarbete där mångfald ses som en fortgående process. Studien redogör även för individers mångfaldsmottaglighet, det vill säga individers kompetens i att navigera sig själva utifrån ett mångfaldslärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)