Fritidsläraren – en komplex yrkesroll iskolans värld : En kvalitativ studie om nya fritidslärares uppfattningar avyrkesrollen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie bygger på sex nya fritidslärares uppfattningar om sin yrkesroll. Fritidslärare är ett yrkesom genomgått stora förändringar på kort tid. Den tidigare forskning som vi redogjort för i studienvisade ett yrke som påverkats av förändringar som stora barngrupper, integreringen i skolan och dendubbla professionen vilken inneburit en lärarlegitimation i ett praktisk/estetiskt ämne. Forskningenvisar också på en yrkesroll som blivit mer otydlig trots förtydligande styrdokument. Syftet med studienblev att tolka ett antal nya fritidslärares uppfattningar av yrkesrollen där våra frågeställningar omyrkespositionen och yrkesfunktionen blev centrala i studien. I studien har vi intervjuat sex styckennyutexaminerade fritidslärare och resultatet har visat varierade uppfattningar angående enfritidslärares yrkesfunktion under skoldagen där några hamnat i en resursroll medan andra fårmöjlighet att arbete fritidspedagogiskt. En annan uppfattning som påträffades var att tiden i skolanupplevdes påfrestande och ofta går ut över fritidshemmet. När det gällde yrkespositionen uppfattaderespondenterna sig underordnad klassläraren och åsikter om en frånvarande ledning uppkom. Idiskussionen kom vi fram till att resultatet på det stora hela stämde väl överens med den tidigareforskning om att fritidslärarens yrkesroll är komplex och påverkas av olika faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)