Djungeltelegraf eller planlagd kommunikation? En jämförelse av två statliga myndigheter i förändring

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Vilken roll har kommunikationen i offentliga organisationer under tider av förändring? För att ta reda på detta har vi valt att undersöka det förändringsarbete som Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan genomfört de senaste åren. De är två av Sveriges största myndigheter och har viktiga funktioner i välfärdssamhället. Båda har genomgått omfattande förändringar och varit hårt ansatta i media, både innan och under respektive förändringsprocess. Vi har undersökt hur deras interna och externa kommunikation fungerat under förändringsarbetet. Interntidningar, rapporter och SOU har varit vårt huvudsakliga material. Materialet har analyserats ur ett institutionellt perspektiv för att belysa kommunikationens betydelse ur ett alternativt synsätt. Vår viktigaste slutsats är att kommunikationen i stor utsträckning påverkar utfallet av en medveten reform. Den interna kommunikationen är viktig för att få organisationens alla delar positivt inställda till förändringen. För goda resultat krävs att förändringen kommuniceras externt så att omgivningen får en mer positiv uppfattning om organisationen och dess verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)