Grundläggande taluppfattning i förskoleklass

Detta är en C-uppsats från

Författare: Gunilla Andersson; Ylva Söderén; [2009]

Nyckelord: Grundl;

Sammanfattning: SyfteAtt kartlägga 30 barn i förskoleklass grundläggande taluppfattning. Detta för att kunna besvara vårhuvudfrågeställning: Har barnen i vår undersökningsgrupp i slutet av sitt år i förskoleklass tillräckligaförkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera? Undersökningenutförs i tre olika förskoleklasser. Vi kommer också att undersöka vad lärarna till de tre grupperna har förmedvetenhet om barnen i respektive klass kunskaper inom grundläggande taluppfattning.MetodFör att kartlägga barnens kunskaper har vi genomfört elevdiagnoser i tre olika förskoleklasser med totalt 30barn. Vi har använt Diagnos AF (förberedande aritmetik) ur Diamantmaterialet från Skolverket. Vi harockså genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärarna till de tre förskoleklasserna för att tareda på vad dessa lärare har för medvetenhet om barnens kunskaper inom grundläggande taluppfattning.ResultatI vår studie har vi funnit att vår undersökningsgrupp har en god grundläggande taluppfattning. Vi menar attbarnen har tillräckliga förkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera. Istudien har vi också funnit att lärarna har en god medvetenhet om barnens kunskaper trots att ingen av detre använder någon form av diagnosmaterial.Didaktiska konsekvenserDå det framkommer i Lpo 94 att ”[u]ndervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar ochbehov” är det relevant att veta vad eleverna har för förutsättningar och behov. Vår studie ger enövergripande bild av vad elever i en avgränsad grupp har för kunskaper samt belyser individuella nyanser.Kartläggningar som denna är av stor relevans för att planera och utforma verksamheten på såväl

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)