Marknadsföring som berättigat intresse - Intresseavvägning enligt artikel 6.1 f) dataskyddsförordningen som laglig grund för riktad marknadsföring
Sammanfattning: Digitaliseringen har medfört en revolution av marknadsföringsindustrin där personuppgifter kommit att utgöra en värdefull tillgång. Avancerad automatisk kartläggning och bearbetning av personuppgifter har gjort det möjligt för näringsidkare att skapa träffsäker riktad marknadsföring. Denna typ av personuppgiftsbehandling riskerar emellertid att kränka den enskildas rätt till integritet. Den 25 maj 2018 trädde dataskyddsförordningen i kraft. Förordningen uppställer krav på laglig grund för behandling av personuppgifter i näringsverksamhet. En av dessa lagliga grunder är intresseavvägning enligt artikel 6.1 f). Intresseavvägningen gör det möjligt för en personuppgiftsansvarig att visa på att denne besitter ett berättigat intresse för en personuppgiftsbehandling genom utförandet av ett avvägningstest mellan sina och den registrerades rättigheter och intressen. Uppsatsen undersöker under vilka omständigheter det är möjligt att grunda en personuppgiftsbehandling i syfte att rikta marknadsföring på artikel 6.1 f), samt om det föreligger några risker vid tillämpningen. Uppsatsen konstaterar att intresseavvägningen ger upphov till en komplex bedömning som till följd av bristande rättslig vägledning riskerar leda till en rättsosäker tillämpning av artikeln. De viktigaste faktorerna som uppsatsen finner att en näringsidkare bör ta hänsyn till vid genomförandet av en intresseavvägning är personuppgifternas karaktär, omständigheterna kring insamlandet, samt att försiktighet bör vidtas vid behandling av registrerade som grupp.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)