Se, höra, göra : En kvalitativ studie om museipedagogik i undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur elever agerar under museivisning och hur museipedagoger ser på museipedagogikens syfte och metoder. För att besvara frågeställningarna genomfördes två observationer av museivisningar för elever i årskurs 3 samt en intervju med en verksam museipedagog. Genom att analysera insamlad empiri utifrån tidigare forskning och teorier om museipedagogik kunde det konstateras att elevers intresse väcktes under museivisning när eleverna fick interagera med föremål och själva vara aktiva. Det kunde dock konstateras att om museibesöket utformas likt en skolsituation agerar eleverna därefter. Museipedagogens syn på metoder inom museipedagogik var att försöka erbjuda så många sinnesupplevelser som möjligt. Syftet med museiverksamhet var inte alltid nödvändigtvis att eleverna skulle tillägna sig ny kunskap, utan främst att de skulle få en positiv upplevelse av museibesöket. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)