Lärarbemötande och Motivation i skolan. En undersökning om elevers och engelsklärares syn på hur lärarbemötandet påverkar gymnasieelevers motivation i engelskundervisning.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: AbstraktMotivation är ett mångtydigt begrepp som inte är enkelt att definiera. Begreppet kandefinieras som ens vilja att upprepa ett visst beteende eller agerande för att uppnå ettresultat som oftast antingen direkt eller indirekt gynnar en. Då motivation är ettkomplext begrepp som beror på flera olika faktorer har vi valt att förhålla oss tillgymnasieelevers motivation i engelskundervisning. Syftet med denna studie är attundersöka både gymnasieelevers och gymnasielärares uppfattning om huruvidalärares bemötande påverkar elevernas motivation i ämnet engelska. Vår ambition äratt ta reda på samtliga deltagares åsikter om vad lärare kan göra för att motivera sinaelever och sedan få en insikt för om, och i så fall i vilken utsträckning, lärarna ocheleverna delar samma uppfattning om vad som motiverar eleverna iengelskundervisningen.Med kännedom av att motivation är svårt att mäta har vi genomfört både enkvantitativ och kvalitativ studie. Genom enkäter och intervjuer har den empiriskadelen i vår studie som huvudsyfte att bilda en uppfattning om huruvida läraresuppfattning om motivation stämmer överens med elevernas. Vi har intresserat oss förmotivation som ett socialt fenomen såväl som för deltagarnas upplevelser. Dettainnebär att vi ständigt hade i åtanke, och tog därför hänsyn till, att lärarna ocheleverna i denna undersökning möjligtvis ser på motivation utifrån olika perspektivoch utgångspunkter. Både lärarnas och elevernas svar analyserades tematiskt underolika kategorier med fokus på relationen mellan lärare och elever, konstruktivfeedback, lärarens förhållningssätt, bemötande och pedagogik samt lärarenspersonlighet och engagemang.Vår undersökning visar att de lärare och elever som deltog har samma syn på mångaaspekter av elevmotivation. Däremot finns det punkter där deras inställningar ochintryck skiljer sig åt, vilket fick oss att tänka på vikten av att lyssna på och samarbetamed eleverna för att så mycket som möjligt höja de sistnämndas motivation att lärasig engelska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)