Anknytning i förskolan - en intervjustudie av fyra pedagogers uttryckta föreställningar om barns anknytning, utveckling, lärande och språk

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Shamalie Söfelde; [2013]

Nyckelord: Anknytning; förskola; barn; inskolning; trygghet;

Sammanfattning: Sammanfattning:Examensarbetets övergripande syfte var att synliggöra hur tillfrågade pedagoger arbetar med och resonerar kringanknytning. Ett delsyfte var även att få kunskaper om hur pedagogerna arbetar för att skapa en trygg anknytningför barnen samt om det enligt dem finns något samband mellan barns anknytning, utveckling, lärande och språk.Teorier som tillämpats i studien är anknytningsteorin samt ett sociokulturellt perspektiv. För att besvara syftetanvändes fyra frågeställningar som berör pedagogernas uttryckta föreställningar gällande sitt arbetssätt medinskolningar, hur de resonerar kring begreppet anknytning samt vilken betydelse de anser att anknytning ochspråk har för barns utveckling och lärande. En kvalitativ metod i form av intervjuer användes och totaltintervjuades fyra stycken pedagoger. Samtliga pedagoger är utbildade förskollärare och har enyrkeslivserfarenhet från 4 månader till 41 år. I resultatet var de största skillnaderna som kunde uttydas ipedagogernas svar kopplade till deras olika långa yrkeserfarenheter. Pedagogen som är nyutexaminerad varensam om att i ord koppla sin profession till teorier och perspektiv. Resultatet visar att samtliga pedagogerbelyser vikten av att alltid utgå från barnets behov för att främja barnets känsla av trygghet, i alla situationer.Utifrån helheten av den kvalitativa studien ger samtliga pedagoger ett intryck av att de trivs på sin arbetsplatsoch med sin professions uppdrag. En viktig utgångspunkt för att barns anknytningsbehov ska kunna tillgodosesav pedagoger i förskolan är att kunskaper om barns tidiga utveckling och små barns anknytning behöver få ettansenligt utrymme inom lärarutbildningen, särskilt för dem som ska arbeta med de allra yngsta barnen. Även föryrkesverksamma pedagoger bör kompetensutveckling om anknytningens betydelse för barns utveckling ochlärande vara ett stående inslag. Utan kunskaper om barns anknytningsprocesser finns risken att barns beteendenmisstolkas vilket kan medföra negativa konsekvenser för deras fortsatta utveckling och lärande. Därmed hardetta examensarbete relevans för läraryrket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)