Särbegåvade elevers matematikundervisning : En metaanalys av digitala verktygs funktionalitet för att möta särbegåvade elevers behov i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Denna litteraturstudie inriktar sig på hur särbegåvade elevers behov kan uppfyllas i matematikundervisning med hjälp av digitala verktyg. Fokus kommer att ligga på om det finns vetenskapligt stöd för användandet av olika digitala verktyg vid undervisningen av särbegåvade elever i grundskolan. Genom att undersöka digitala verktygs potentiella inverkan på undervisningen ska detta möjliggöra för lärare att anpassa undervisningen i ett klassrum, där även särbegåvade får utlopp för sina behov. Studien kommer därför ha tre fokus att behandla vilka är: Utmärkande drag hos särbegåvade elever i matematik och deras behov; teori kopplat till tidigare forskning rörande undervisning av särbegåvade och avslutningsvis de digitala verktygens funktioner kopplat till särbegåvade elever. I studien har 17 vetenskapliga artiklar och rapporter valts ut för analys, där de delats upp som antingen kopplade till digitala verktyg eller särbegåvade elevers karaktäristik. Efter att ha gjort denna uppdelning har en sammankoppling av de olika publikationerna kunnat göras genom en metaanalys, för att visa på om de olika verktygen har potential att tillgodose särbegåvade elevers behov av en anpassad undervisning. Resultatet visar på att många olika digital verktyg innehar denna potential att nå ut till särbegåvade elever om de implementeras på ett korrekt vis. Görs inte detta finns alltid en risk att verktygen annars bara slängs in i undervisningssituationer utan att de byggs på en didaktisk grund, vilket kan leda till både bristande motivation och ett slöseri av resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)