Ge ditt varumärke ett lyft! : -en studie om hur företag bygger och stärker sitt varumärke i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Ge ditt varumärke ett lyft! – en studie om hur företag bygger och stärker sina varumärken i sociala medier. Författare: Emilia Sjögren och Sofie Tellram. Handledare: Navid Ghannad. Nivå: Kandidatuppsats, marknadsföring (15hp), VT 2012. Nyckelord: Sociala medier, Varumärke, Kommunikation, Sociala nätverk, Bloggar. Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva hur företag kommunicerar i sociala medier samt vad som är syftet med att kommunicera. Genom detta vill vi få ökad kunskap och förståelse för hur företag kan bygga upp och stärka sina varumärken genom sociala medier. Metod: Uppsatsen har en kvalitativ metod med en deduktiv ansats i vilken tre fallföretag intervjuats. Företagen är kunniga inom sociala medier och arbetar aktivt med dessa. Teoretiskreferensram: Detta avsnitt inleds med traditionella kommunikationsteorier följt av kommunikation i sociala medier. Teoriavsnittet avslutas med övergripande teori om varumärken. Empirisk studie: I denna del presenteras de intervjuer som genomförts med tre fallföretag. Slutsats: Uppsatsens slutsats är att företag bygger och stärker sina varumärken i sociala medier genom olika aktiviteter och utifrån vad som är företagets syfte med kommunikationen väljer de socialt media.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)