Traditioner i den svenska förskolan
Sammanfattning: Inledning Det svenska samhället är idag mångkulturellt och barngrupperna i förskolan består ofta av individer med olika kulturell bakgrund. Detta examensarbete handlar om hur förskollärare uppmärksammar traditioner och varför. Arbetet belyser även hur de skulle vilja arbeta med kulturella traditioner och varför de inte gör på det sättet. Syfte Syftet med studien är att skapa större kunskap om traditioner i förskolan genom att lyssna på förskollärares utsagor. Metod Syftet undersöktes med hjälp av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på sex olika förskolor, i två olika kommuner. Även ett kvantitativt intresse har framkommit under arbetets gång genom att ta reda på hur vanligt förkommande varje tradition är. Studien utgår från en sociokulturell teori och dess syn på kultur och traditionerna som en del av kulturen men även att vi lär tillsammans med andra. Resultat Resultatet från intervjuerna visar att det är traditionerna från den svenska kulturen som har störst utrymme på förskolorna i denna undersökning. Det framkommer att dessa ofta uppmärksammas men på olika sätt. Även en del mindre traditioner uppmärksammas på en del förskolor i studien. Resultatet visar att inga traditioner från andra kulturer uppmärksammas på de undersökta förskolorna. Det framkommer av förskollärarna utsagor varför de inte uppmärksammar traditioner från andra kulturer samt att de har önskemål om hur de skulle vilja arbeta.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)