Digitaliseringen av skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Monica Lagunas; [2012]

Nyckelord: Digitalisering;

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att göra en studie i hur teknikutvecklingen påverkar läraruppdraget hos fem lärare. Detta genom att ta reda på hur fem lärare uppfattar att deras läraruppdrag har påverkats av En till En-satsningen, en dator per elev. Sedan jämför jag dessa uppfattningar med hur litteratur och styrdokument uppfattar förändringen i klassrummet. Min övergripande frågeställning är: Vilken är de fem utvalda lärarnas uppfattning till En till En- satsningen? Examensarbetet är utfört utifrån en kvalitativ undersökning där resultaten från intervjuer med fem lärare tolkas och jämförs med litteratur.Resultatet av intervjuerna visar en övergripande positiv inställning till satsningen hos lärarna. Undersökningen riktar främst uppmärksamheten på lärarnas positiva och kritiska synpunkter. Lärarnas redogörelser vittnar om hur de ser teknikens pedagogiska möjligheter. Att både lärare och elever hade tillgång till en personlig bärbar dator ansågs i stort sett vara en positiv förändring i klassrummen. Praktiska, miljömässiga och pedagogiska aspekter nämns. Också Internets varierande möjligheter sågs generellt som positiv för elevernas lärande och utveckling. Frågan om fortbildning visade sig vara central. Lärarna ställer krav på riktad fortbildning som ska främja utvecklingen av lärarnas och elevernas digitala kompetens. Deras kritiska berättelser på denna punkt kan tolkas som en indikation om brister mellan kommunens IKT-strategis uttalade mål och hur dessa genomförs, och vad de ger för resultat i praktiken. Undersökningen väcker tankar kring frågan: Hur viktig är fortbildning? Har det uppkommit nya lärandeformer? Finns, borde det finnas en pedagogisk plan att följa i och med införandet av datorer? Vad säger forskningen om En till En-satsningen?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)