Män och Köpbeteende : Exponering och utbud av herrkläder

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle; Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Sammanfattning:

Det vi avsåg utreda i denna undersökning är mäns ökande intresse gällande shopping av kläder. I denna undersökning reflekteras det över att det finns en bristgällande utbud för män i lågprisbutiker.Det poängterades i undersökningen att männen fann det svårt att finna kläder utan att gå upp i prisklasserna.Fokus har legat på om det verkligen finns ett ökat intresse hos männen och hur butikerna bemöter det. Teorin vi har använt oss av, har påpekat att intresset har ökat och att de könsroller mellan män och kvinnor som alltid varit så självklara, inte är såstarka idag. Det poängteras även att butiker måste förstå sina målgrupper och att kvinnor och män är väldigt olika i sina sätt och värderingar. Vi har använt oss av en kvalitativ och kvantitativ undersökning i form av ett frågeformulär för män i åldrarna 15 -35 samt intervjuer med olika butiker. Uppsatsen har lett oss in på en potentiell målgrupp som butikerna i flera fall har missat till viss del. Genom den har vi fått större kunskap om varför utbudet till män inte är så stor och att män generellt saknar klädesplagg i lågprisklassen. De resultat vi har kommit fram till är en bekräftelse på det vi redan spekulerat i, att många av respondenterna ansåg att de saknar kläder i lågprisklassen av acceptabel kvalitet och design.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)