Stöttande undervisning för nyanlända elevers språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Selvie Semovski; Ajdina Dedic; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka undervisning av nyanlända elever. Vår frågeställning lyder: Hur stöttar lärare nyanlända elever i sitt lärande? Hur tycker de nyanlända eleverna själva att de bäst lär sig svenska? Vår kvalitativa forskningsstudie grundar sig i Vygotskijs sociokulturella teori och perspektiv för stöttning i nyanländas språkutveckling i lärande och språk. Metoderna vi har använt oss av för att kunna genomföra vår studie är semistrukturerade intervjuer och observationer i två olika klassrum med två lärare och två nyanlända elever. Resultatet visar att på de lektioner som observerades förekom muntlig interaktion, användning av elevernas modersmål och mycket stöd av lärarna. Vår slutsats är att med hjälp av interaktion, anpassat material, studiehandledning och modersmålsundervisning stöttar lärarna de nyanlända elevernas språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)