Att lita på sin leverantör : Betydelse av förtroende för outsourcing av produktutveckling inom life science

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Allt fler företag har med tiden sett outsourcing som en lösning för att bli mer konkurrenskraftiga. Företag kan välja att outsourca kärnverksamheten och därmed ställs höga krav på leverantörerna och samarbetet. De frågor som uppsatsen söker svar på är: Vilken betydelse har förtroende vid outsourcing av produktutveckling? Hur uppstår förtroendet? Undersökningen avser att analysera hur förtroendet för leverantören påverkar outsourcingen av produktutveckling. Genom att diskutera förhållandet mellan förtroende och transaktionskostnader kommer dessa faktorers betydelse för samarbetet mellan kund och leverantör att presenteras. Syftet med uppsatsen är att få en förståelse för hur ett företag arbetar med förtroende mot leverantörer då kärnverksamheten utkontrakteras. Studien har genomförts som en kvalitativ fallstudie. Fem personer intervjuades, dessa innehade roller som, inköpare, outsourcing managers, patentansvarig, samt kvalitetsansvarig. Intervjuerna var semistrukturerade med öppna, strukturerade, frågor. För att analysera svaren användes en modell som föreslagits för analys av förtroende mellan parter av Greenberg et al. (2008). Enligt denna modell beror förtroende mellan parter på tre faktorer integritet, välvilja och förmåga. Alla aktiviteter som uppstår vid outsourcingen kan ses som transaktionskostnader vilka har delats in i, kontaktkostnader, kontraktkostnader och kontrollkostnader. Resultatet visar på en tydlig koppling mellan förtroende och reducerade transaktionskostnader. Förtroendet uppkommer genom kontinuitet och god kommunikation. Resultatet visar också att förtroende till en del är formaliserat och till en del icke-formaliserat. Av dessa är det formaliserade förtroendet mest betydelsefullt. Detta formaliserade förtroende var beroende av kontroll för att kunna utvecklas. Praktiskt visar studien att förtroende är en viktig faktor inom outsourcing av produktutveckling och att förtroendet uppfattas som betydelsefullt av flera typer av experter som är inblandade i outsourcing. Att studera balansen mellan formaliserat och icke-formaliserat förtroende och inom outsourcing av komplexa kärnverksamheter och denna balans betydelse för transaktionskostnader kan vara ett intressant ämne för framtida forskning.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)