Musik i förskolan - nytta eller nöje?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Katarina Zackrisson; Lina Albinsson; Lina Nimström; [2008]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Alla tre skribenter har ett stort musikintresse och tror på dess positiva inverkan på barnsspråkutveckling, samt anser att det är en demokratisk rättighet för barn att få språkstimulans iförskolan. Under vår utbildning har vi, på våra verksamhetsförlagda utbildningsområden, ob-serverat att sångaktiviteter är en stor del av förskolans dagliga verksamhet, och för oss harkombinationen musik-språk känts självklar. Vad vi dock ställde oss frågande till var i vilkenutsträckning man i dagens förskolor medvetet använder musiken som ett didaktiskt verktygför att främja barnens språkutveckling? Vi ville också bredda våra kunskaper om vad tidigareforskning säger om detta ämne.Litteraturstudien som föregick arbetet visar att musik som didaktiskt verktyg kan ge barn enstörre språklig medvetenhet, förutsatt att det hos pedagogen finns en tanke och medvetenhet iagerandet.Vi valde enkätundersökning som vetenskaplig undersökningsmetod, bland annat för att viville nå så många deltagare som möjligt under en begränsad tid. Enkätfrågorna var baseradepå arbetets syfte och frågeställningar. Medvetet försökte vi att hålla nere antalet frågor då vitrodde att detta skulle få svarsgruppen att förklara och beskriva mer detaljerat. Enkäternagällde främst frågorna om, varför och hur pedagoger på olika sätt arbetar med musik för attfrämja språkutvecklingen. Gällande för alla pedagoger var att de arbetar på en förskola medbarn i åldrarna 1-5 år. Av alla 24 tillfrågade deltog 15 i enkätundersökningen. Utifrån svarensom i många fall kunde var liknande, delade vi upp dem i relevanta urval. Dessa urval harsedan resulterat i kategorier som tjänar arbetets syfte.Enkätundersökningen visade att samtliga deltagare använder musik i sin dagliga verksamhet.Dock av många olika anledningar, men de flesta angav att den används bland annat för attstimulera barns språk. Alla respondenter hävdar att det lustfyllda lärandet är en viktig del tillvarför de använder musik som ett didaktiskt verktyg i förskolan. Variationen i arbetssätt visa-de sig vara stor på de olika förskolorna men vi fann också att det var mycket som enheternahade gemensamt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)