Svenskämnenas identiteter : En diskursanalys av uppgifter i ett läromedel för svenska respektive svenska som andraspråk på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka om kunskaper som elever får med sig genom två jämförbara läromedel för svenska 1 respektive svenska som andraspråk 1 skiljer sig åt och hur skillnaderna i så fall relaterar till ämnenas centrala innehåll. Det sattes sedan i relation till Skolverkets översyn av svenskämnena. En kvalitativ dokumentär metod användes genom att utgå från en läromedelsanalys i två steg, innehållsanalys och diskursanalys, och sedan analysera det i relation till centralt innehåll och Skolverkets översyn. Materialurvalet gjordes utifrån att läromedlen är jämförbara i både innehåll och utformande med gemensam utgivare. Läromedlens slutuppgifter valdes som huvudsakligt analysobjekt eftersom de representerar vilka kunskaper som eleverna ska ha med sig efter tillägnande. Resultatet visade att läromedlet för SVE utgår mer från ett perspektiv där genrediskursen är mest framträdande och läromedlet för SVA utgår mer från process- och färdighetsdiskurserna vilket går i linje med de centrala innehållen. På så sätt motiveras två ämnesidentiteter. I Skolverkets översyn motiveras istället ett gemensamt svenskämne för att inte riskera att SVA-ämnet ses som ett stödämne till SVE-ämnet, dock inte i nuläget på grund av för lite underlag, men att det finns behov av förändring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)