Att navigera i djungeln av kommunikationskanaler : En kvalitativ studie om hur avdelningschefer använder och resonerar kring kommunikationskanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Framväxten av elektroniska kommunikativa möjligheter har skapat en djungel av kommunikationskanaler. Att välja den mest lämpade kanalen är viktigt för att informationsspridningen inom organisationer ska lyckas. Studiens problemområde behandlar hur mellanchefer ska lyckas navigera bland denna mångfald. Studiens syfte och frågeställningar innefattar hur mellanchefer resonerar kring mångfalden av kommunikationskanaler, hur de orienterar sig och väljer att använda dem. För att besvara syfte och frågeställningar har fem avdelningschefer på ett landsting intervjuats. Deras svar har analyserat med hjälp av tematisk analysmetod. Resultatet visade att avdelningschefer anpassar sitt val av kommunikationskanal efter budskap och mottagare. De faktorer som främst avgör avdelningschefens val är tid och informationens känslighet. Studien visar att det krävs struktur och kunskap för att avdelningscheferna ska kunna navigera sig bland kommuniationkanaler och använda dem på ett lämpligt sätt. Även kulturella skillnader påverkar avdelningschefens val. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)