Musikämnets kärninnehåll - En studie av musikundervisningens innehåll i årskurs 9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilket konkret innehåll musiklärare i grundskolan lär ut, och vilka motivationer de uppger till valet av innehåll. Studien genomfördes i form av enkätstudie där två urvalsgrupper ombads besvara frågor om undervisningens innehåll rörande de avgränsade områdena Ackord, Rytm samt Noter och teori. Ämnesområdet är svårbehandlat, då den forskning som finns sedan tidigare främst berör ämnesinnehåll från ett överblickande perspektiv, medan denna studie syftat till att belysa området så specifikt och konkret som möjligt. Resultaten har redovisats i tabellform och bearbetats genom numerisk dataanalys samt textanalys av de fritextsvar som respondenter i studien uppgett i enkätsvaren. Resultaten och litteraturen ger bilden att musiklärare har gemensamma uppfattningar om vilket innehåll som utgör musikämnets kärna. Utifrån detta kärninnehåll tar sig sedan lärarnas individuella preferenser och prioriteringar sig uttryck. Motiveringar som försvarar detta kärninnehåll hänvisar till spelbarhet och utvecklande av elevers förmåga att samspela i ensemblesituationer. Tydliggörande av detta kärninnehåll kan ge positiva effekter på musiklärares överblick över, och möjligheter att aktivt ta ställning till innehållet i sin egen undervisning samt elevers och föräldrars inblick och förståelse i ämnets byggstenar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)