Karriärrådgivning- hjälp till självhjälp och vidgade perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka klienters upplevelser av karriärrådgivning samt vilka resultat som framkommer från karriärrådgivning. De områden studien har avgränsats till är hur klienten upplever möjligheten att kunna påverka metoden som används i rådgivningen samt betydelse av interaktionen med rådgivaren för det upplevda resultatet av rådgivningen. En kvalitativ metod har använts med sex semistrukturerade intervjuer, med klienter som genomgått karriärrådgivning. Resultatet innefattar tre innehållsliga kategorier som beskriver karriärrådgivningsprocessen utifrån klientens perspektiv: interaktionen med rådgivaren, resultat från rådgivningen samt rådgivningens metod. Interaktionen med rådgivaren upplevs som mest betydelsefull för informanternas utveckling men också för processen som helhet. De tydligaste förekommande resultaten från rådgivningen är bekräftelse, stärkt självförtroende och stärkta roller. Vad gäller rådgivningens metod anpassas denna till individen och rådgivningssituationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)