Investeringbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Investeringsbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen Författare: Johan Apell och Tom Ohlsson, Blekinge Tekniska Högskola Nivå: Kandidat uppsats Handledare: Anders Hederstierna Nyckelord: Maskin till maskin, Machine to machine, Maskinkommunikation, M2M, Mobilitet, Investeringsbenägenhet, Investeringsbedömning, Standard, Beslut och Beslutsfattande Beskrivning av situationen Idag går endast ett fåtal av de aktiva företagen på M2M marknaden med vinst, och ett antal har gått i konkurs under det senaste året. M2M branschen tycks ha bristande kunskap om potentiella kundsegment och därmed har man svårt att identifiera sina kunders verkliga behov. Drivmedelsbranschen har börjat titta på M2M lösningar och inlett en rad pilotprojekt inom området. Få aktörer har dock fattat beslut om genomgripande satsningar på M2M lösningar. Hur ser drivmedelsbranschen på M2M lösningar och vilka hinder kan identifieras för detta synsätt? Syfte Att öka förståelsen mellan användare och leverantörer på en ännu omogen M2M marknad, genom att studera en specifik bransch. Frågeställning Hur ser investeringsbenägenheten ut för M2M lösningar I drivmedelsbranschen? Vilka hinder för benägenheten kan identifieras? Metoden Undersökningen är kvalitativ, med djupintervjuer av tre företag inom drivmedelsbranschen. Det teoretiska ramverket fokuserar på följande områden: Investeringsbedömning, beslutsfattande, reala optioner, avsaknad av teknisk standard och M2M marknadens struktur. Målet med undersökningen var att identifiera likheter och olikheter i företagens syn på M2M lösningar. Resultat Drivmedelsbranschen tycks vara ytterst medvetna om fördelarna och nackdelarna som är förknippade med M2M lösningar. Det finns ett stort intresse för dessa lösningar och företagen ser enorm potential med denna teknik. Några av de hinder som vi identifierat för införandet är: Osäkerhet i samband värdering av svårkvantifierade fördelar/nackdelar, en leverantör kan inte leverera ett standardsystem eller ett komplett systemerbjudande, osäkerhet rörande beslutsfattandet och M2M marknadens struktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)