Livsstilssegmentering och dess undersökningsmetoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar metoder för livsstilssegmentering. Uppsatsens syfte är att inventera och klarlägga ett urval av de kommersiella undersökningsinstitutens metoder gällande livsstilssegmentering. Dessa har sedan jämförts för att belysa skillnader metoderna emellan. Syftet var även att uppmärksamma problem som kan uppstå mellan institut, köpare och användare i samband med köp och användning av livsstilsundersökningar. Vi har observerat att två olika grupper av livsstilsundersökningar förekommer. Den första gruppen baserar sin segmentering på sociokulturella aspekter medan den andra gruppen segmenterar utifrån geodemografiska. Skillnader mellan de olika metoderna finns i avseende av geografi, upplägg och segment. Problem som kan uppstå mellan de olika aktörerna i användningen av livsstilsundersökningar innefattar bl.a. kategorisering av segment och köparens acceptans och användning av undersökningsresultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)