Elevers prestationsmotivation,kompetens, glädje och betyg i idrottoch hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Var fjärde vuxen och hela 80% av världens tonåringar är inte tillräckligt fysiskt aktiva och fysiskinaktivitet anges som en av de ledande riskfaktorerna för dödsfall världen över. Dessutom kanfysisk inaktivitet ha negativ inverkan även på psykiskt välmående. Ämnet idrott och hälsa har somett av sina syften att främja och skapa motivation för att utöva fysiska aktiviteter för eleverna.Motivation har många former men en inre motivation ska eftersträvas i pedagogiskt syfte då inremotivation uppstår när individen finner ämnet och uppgifterna intressanta och arbetet upplevs somroligt och tillfredsställande. Målorienteringsteorin vilken delar in prestationsmotivationer har underåren utvecklats och för denna studie användes 3 x 2 målorienteringsmodellen som grund. Dennadelar först in prestationsmotivationer i tre kategorier; uppgiftsorienterad, själv-orienterad och andraorienterad,följt av en tudelad inställning för varje kategori; konfronterande eller undvikandeinställning. Forskningen anser att den konfronterande inställningen ger mest positivt utfall samt såäven huvudkategorierna där uppgiftsorienterad är mest positiv och andra-orienterad är minst positivavseende såväl för motivation som för kompetens och glädje. Syftet med denna undersökning varsåledes att undersöka sambanden mellan elevers prestationsmotivation enligt 3 x 2målorienteringsmodellen och upplevd glädje, upplevd kompetens samt betyg. Studien genomfördesmed en kvantitativ metod genom enkätundersökning av 48 elever i årskurs 9. Resultaten ger en bildav att eleverna har tendensen att vara uppgiftsorienterade med konfronterande inställning vilketockså hade starkast samband med den upplevda glädjen i ämnet idrott och hälsa. Svagast sambandtill upplevd glädje var med själv-orienterad undvikande inställning. För samband mellanprestationsmotivationerna och upplevd kompetens samt betyg var det stora skillnader mellan flickoroch pojkar. Flickor verkade gynnas mest av en själv-orienterad undvikande inställning och minst aven andra-orienterad konfronterande inställning för både upplevd kompetens som för betyg.Pojkarnas upplevda kompetens verkade däremot gynnas mer av en uppgiftsorienterad undvikandeinställning och minst av både konfronterande och undvikande inställning av själv-orientering.Pojkarnas betyg verkade gynnas av raka motsatsen till flickors, alltså ett positivt utfall för en andraorienteradkonfronterande inställning och negativt av en själv-orienterad undvikande inställning.Som slutsats bör en lärare i idrott och hälsa för att uppfylla syftet att skapa glädje till fysisk aktivitetsträva efter att utveckla en uppgiftsorienterad konfronterande inställning hos eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)