Gestalta en pandemi : En gestaltningsanalys av Sveriges kriskommunikation under coronapandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Coronapandemin är en av de största kriserna på flera decennier och har gjort att Sveriges regering stått inför en situation där kriskommunikation krävs. En av de primära kommunikationsmedel som Sveriges regering har använt under pandemin är presskonferenser. Syftet med studien är att genom en gestaltningsanalys se hur Sveriges regering har gestaltat pandemin i sina presskonferenser. Analysen ska också besvara hur gestaltningen förändrats under olika faser av krisen. En språklig analys gjordes på 20 presskonferenser publicerade mellan 24 februari 2020 och den 16 september 2021 där ett förbestämt ramverk, teorier kring kriskommunikation och CERC-modellen utgjorde grunden för analysen. Studiens förbestämda ramverk är baserat på CDC och WHO:s rekommendationer inom kriskommunikation och har använts tidigare i liknande studier. Studiens resultat visar på liknande inramningar i alla valda presskonferenser från pandemin. Ramarna Budskap till allmänheten och Uttryck av empati var två inramningar som identifierades i samtliga presskonferenser. Hur allmänheten kan hjälpa till, Klargörande av fakta, Åtgärder som för närvarande vidtas och Åtgärder som kommer att vidtas var andra inramningar som identifierades ofta, särskilt under vissa tidsperioder av pandemin. Innebörden av ramarna är också något som skiljer sig mellan olika faser, framför allt Budskap till allmänheten och Uttryck av empati.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)