Lojalitet i centrum : En studie om hur kundlojalitet påverkas i kristider

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Att ha lojala kunder har blivit avgörande för företag i servicebranschen. När en kris uppstår i samhället där viktiga delar av människors liv förändras, där råd och rekommendationer från myndigheter gör att man inte längre rör sig ute på samma sätt tvingas företag till förändringar och uppoffringar. När denna studie utförs pågår det en pandemi av viruset Covid-19 som påverkar hela världen. För att bibehålla citykärnan i en mellanstor stad krävs det att konsumenter är lojala och fortsätter stötta servicebranschen i den mån det är möjligt. Här är alltså kundlojalitet avgörande för många företag. I denna studie har vi undersökt hur kundlojaliteten ser ut hos företag och konsumenter i Linköpings city samt hur man kan bibehålla den under en kris. Syftet med studien var då att studera vilka aspekter konsumenter anser är viktigast för att vara en lojal kund samt vilka åtgärder företagen inom servicebranschen har gjort för att på bästa sätt anpassa sig för den rådande situationen. Studien är baserad på kvantitativ data i form av enkätundersökningar hos både konsument och företag i Linköping city för att få en bredare och ett mer valid resultat. Konsumentrespondenterna var totalt 156 stycken och företagsrespondenterna var sammanlagt 20 stycken där alla är baserade i Linköpings city. En kvalitativ analys har sedan utförts genom en tematisk analysmetod där empiri och teorier från teoretiska referensramen ligger till grund för analys och slutsatsen för studien. I slutsatsen besvaras studiens tre forskningsfrågor där vi bland annat kommit fram till vilka aspekter som företagen bör fokusera på för att bibehålla kundlojalitet, vad kundlojalitet innebär, hur kundlojalitet ser ut i Linköping city samt hur den har förändrats under en kris. I slutet av studien ger vi även rekommendationer för framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)