Corporate Social Responsibility

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anders Gunnarsson; Erik Yi; [2007-01-17]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Socialt ansvarstagande är en fråga som i dagsläget uppmärksammas såväl i massmedia som av konsumenter. Trots att man kan se ökade krav på socialt ansvarstagande från externa intressenter så är det ändå relativt få företag som arbetar aktivt med de här frågorna. Den omvärld som företagen verkar i ställer allt större krav på dem. Detta har medfört att socialt ansvarstagande har kommit att bli allt mer viktig fråga för företagen. Vidare kan man se att engagemanget har lyfts upp till en högre organisatorisk nivå inom företagen. Problemet för författarnas uppsats är att arbeta med CSR som en strategisk fråga – Hur går det till, och hur skiljer det sig från företag till företag? Syfte: Den här uppsatsen ämnar undersöka kopplingen mellan CSR-frågor och strategi. Det första syftet med uppsatsen är att beskriva hur valda företag har arbetat med CSRfrågor över tiden. Beslut som fattas på strategisk nivå i en organisation skall styra arbetet på den operativa nivån. Således påverkar beslut som fattas på ledningsnivå den operativa verksamheten på olika sätt. Beroende på vilka beslut som fattas och vilka frågor som lyfts fram kommer den operativa verksamheten således att influeras på olika sätt. Syftet är också att förklara hur kopplingen till strategi påverkat det dagliga arbetet med CSRfrågor. Metod: Denna studie bygger på en kvalitativ undersökning som är baserad på personliga intervjuer med fem respondenter på fyra företag. De medverkande företagen är ett styrt urval och intervjupersonerna valdes i första hand ut från deras kunskap gällande CSR. Samtliga intervjuer är gjorde på plats hos företagen med representanter från strategisk nivå. De har spelats in för att underlätta och se till att dokumentationen är korrekt. Avgränsningar: Författarna har valt att endast behandla svenska företag på Stockholms fondbörs. CSR är ett mångfacetterat begrepp där många olika ämnesområden inryms. När det gäller definitionen av CSR och exakt vilka områden inom CSR som är intressanta kommer författarna att upplåta det till de intervjuade respondenterna från respektive företag. Slutsatser: Utvecklingen och arbetet med CSR i företagen har förändrats över tiden. Utvecklingen av CSR i företagen har gått från processynsättet till det klassiska synsättet. Anställda, kunder och investerare är viktiga motivationsfaktorer för att driva utvecklingen av arbetet. CSR-området har utvecklats till att bli en strategisk fråga. Framgång för de intervjuade företagen är att fullt ut integrera CSR med det dagliga arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)