Genus på fritidshem : En studie om fritidshemslärarnas yrkesroll utifrån ett genusperpektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka de manliga och kvinnliga fritidspedagogernas yrkesroll. Vi har undersökt vilka aktiviteter det planeras och genomförs på olika fritidshem, hur de manliga och kvinnliga fritidspedagogerna samarbetar med varandra och om de bemöter barnen utifrån en genusmedvetenhet i sitt arbete. Följer fritidspedagogerna skolans styrdokument i arbete mot traditionella könsmönster? Detta har gjorts genom en kvalitativ studie, där vi har genomfört intervjuer med olika fritidspedagoger för att samla in ett empiriskt material. Det empiriska materialet har analyserats utifrån olika teorier och diskuterats utifrån de tidigare ämnesrelaterade forskning. Det resultat som vi har fått visar tydligt på att det finns skillnader när det gäller vilka aktiviteter det planeras och genomförs av manliga respektive kvinnliga fritidspedagoger. Bemötandet av barnen har även skiljt sig beroende på om det har varit en flicka eller en pojke. Fritidspedagogernas uppfattning av genus och deras genusmedvetenhet har även sett olika ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)