Skolkuratorer – How do you do? En studie i hur kuratorer arbetar i samtal med elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Bujupi, L & Nasr, N. Skolkuratorer – how do you do? En studie i hur skolkuratorer arbetar i samtal med elever. Examensarbete i socialt arbete 15 högskolepoäng. Malmö universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle, institutionen för socialt arbete, 2018. Hur ser arbetssättet ut i samtal med elever? Studien bygger på elva kvalitativa semistrukturerade intervjuer med skolkuratorer på grundskolor där studiens syfte är att ta del av hur skolkuratorer arbetar i samtal med elever, utifrån skolkuratorers perspektiv. En stor del av skolkuratorers arbete består av samtal, och att kunna föra professionella samtal spelar en avgörande roll för socialt arbete i exempelvis skolor. Denna studie visar att hur kuratorer arbetar i samtal med elever skiljer sig mycket åt och detta kan förstås i relation till det stora handlingsutrymmet som föreligger utifrån lagar och andra styrdokument som är oprecisa. Men också utifrån det sociala arbetets förhållande till evidens. Vår empiri har analyserats med hjälp av Foucaults begrepp panoptismen samt conduct of conduct. Vår studie visar att skolkuratorer gör som de vill när det kommer till samtal med elever, en del använder metoder som de har med sig från tidigare arbetslivserfarenhet medan andra ser sig själva som främsta verktyget i samtalen. Det framkommer även att handlingsutrymmet kan upplevas som mindre bra – då kuratorer upplever avsaknad av insyn, intresse, utvärderingar och kontroller av deras sätt att arbeta i samtal med elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)