Varumärkesprofilering av svensk sparris : en kvalitativ studie om hur svenska sparrisodlare profilerar sin produkt och verksamhet ur ett varumärkesperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

Sammanfattning: Odlingssäsongen för grön sparris i Sverige sträcker sig från mitten av april fram till midsommar. I dagligvaruhandeln finns dock importerad färsk sparris att tillgå året runt och svenska sparrisodlare upplever ett konkurrenstryck under den svenska säsongen. Att konkurrera med det utländska kilopriset är dock inte ett alternativ för de svenska odlarna. Därför krävs att odlarna på något vis utmärker sig med sin produkt för att bevara en position på marknaden. Ett konkurrensmedel som används flitigt inom marknadsföring är att med hjälp av varumärken kommunicera mervärden till konsumenter. Denna studie syftar till att ta reda på hur sparrisodlare kommunicerar sitt varumärke till sina kunder för att skapa märkeskännedom och på sikt lojala kundrelationer. Studien består av en kvalitativ fallstudie där såväl en intervjustudie som litteraturstudie har genomförts. För att undersöka vad odlarna kommunicerar har kommunikationsmodellen Varumärkespyramiden använts, framtagen av ekonomie doktor Frans Melin. Modellen ligger således till grund för hur resultat och analys som presenteras i denna uppsats. Studien fann att odlarna kommunicerar värden kring produkten som rör kvalitet, färskhet och hur sparrisen tillagas för att väcka kundens intresse. Huruvida odlarna kommunicerar sitt varumärke påverkas av de försäljningskanaler och informationskanaler som odlaren nyttjar. Det uppdagades även att några odlare inte reflekterat över varumärkets immateriella tillgångar och har därmed inte till fullo definierat sin märkesidentitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)