Att få grepp om begrepp : En kvalitativ studie av gymnasieelevers begreppsförståelse inom trigonometri

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Den här studien undersöker gymnasieelevers begreppsförståelse inom trigonometri. Eleverna, som samtliga läser Ma 4, besvarade anonymt två frågeformulär där det ena bestod av en öppen fråga, medan det andra var upplagt som ett test med uppgifter att lösa. Den kvalitativa analysen baseras på Tall och Vinners (1981) teori om begreppsbild och Sfards (1991) uppdelning av begreppsförståelse i de tre processerna interiorisering, kondensering och reifiering. Resultatet indikerar att elever tenderar att använda cirkeltrigonometri före triangeltrigonometri för att lösa uppgifter, men att majoriteten av deras begreppsbilder består av både och. Det visade sig att radianer var det trigonometriska begrepp eleverna hade svårast för. Detta stämmer överens med tidigare forskning på området. Tre elever analyseras djupare med avseende på hur långt de har kommit i sin utveckling av begreppsförståelse inom trigonometri. Det ges även exempel på hur utvecklingsfaserna kan ge sig till uttryck hos enskilda elever. Såväl begreppsbild som vilka stadier eleverna befinner sig på i sin begreppsförståelse varierar stort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)