Genus och maktstrukturer i klassrummet – En studie om relationer mellan pedagoger och elever i gymnasieskolan.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Målet med skolans jämställdhetsarbete är att flickor och pojkar skall få samma möjligheter och fåen likvärdig utbildning. Jämställdhetsarbetet handlar om att bryta traditioner, attityder ochifrågasätta normer. Tidigare forskning visar att vi har en bit kvar innan skolan når detta mål.Skolan har ofta fått kritik för att inte ha arbetat tillräckligt med jämställdhet och att det finnskunskapsbrister. Skolan speglar i många fall en traditionell könsordning. Flickor och pojkar mötsav olika förväntningar och tillskrivs olika behov, egenskaper och intressen.Syftet och forskningsproblemet med den här studien är att undersöka och beskriva de genus- ochmaktstrukturer som gör sig synliga i undervisningen samt belysa hur viktigt det är att arbetagenusmedvetet. Vi vill ta reda på om en medveten pedagog kan utmana eleverna att brytatraditionella könsmönster.Vi använder oss av kvalitativa forskningsmetoder för att utveckla vår kunskap och kompetensinom ämnet genus. Vi har genomfört intervjuer med två lärare på olika skolor och gjortdirektobservationer av två gymnasieklasser. I vår framtida yrkesroll som lärare anser vi, då detenligt läroplanerna och styrdokument ingår i läraruppdraget, att det är viktigt att arbeta medvetetför att motverka negativa könsmönster och diskriminering.I vår analys har vi kommit fram till att det krävs en teoretisk grund inom ämnet genus för att lärareska kunna arbeta medvetet och fungerande med genus- och jämställdhetsfrågor. I den enaobservationsgruppen såg vi att genusordningen upprätthålls på ett tydligt sätt. I den klassen kundevi se att tjejerna visar på en mer utvecklad samarbetsförmåga än pojkar och att pojkarna har ettstörre rörelsebehov. I den andra gruppen var inte gränserna i genusordningen lika tydliga. Vi seräven att femininiteterna och maskuliniteterna uttrycks olika i de två grupperna. Vi tolkar det somatt genus skapas i relationer, det vill säga, mellan lärare och elever och elever emellan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)