”It’s not properly explained”- Hjärtinfarktsdrabbade patienters upplevelser av information

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

Sammanfattning: Hjärtinfarkt är en av de vanligaste diagnoserna och varje år insjuknar cirka 40000 personer i Sverige. En hjärtinfarkt innebär en stor förändring i livet och patienten måste ibland lära sig att leva ”ett nytt liv”. Det är sjuksköterskan som har till uppgift att ge dessa patienter den information de behöver för att känna sig någorlunda trygga och ge dem en chans att bemöta de förändringar som uppstått. Forskning visar att det finns brister vid informationsgivning. Denna, enligt Forsberg och Wengström (2008), systematiska litteraturstudie syftar till att beskriva patienters, med diagnostiserad hjärtinfarkt, upplevelser av information given av sjuksköterskan relaterad till sin sjukdom. Artiklar söktes i databaserna Cinahl, Medline, PubMed och Scopus. Artiklarna är analyserade enligt Evans (2003) modell. Resultatet består av två huvudteman och fem subteman. Det första huvudtemat är ”Upplevelser av informationens hur och när” som innehåller subteman ”Informationens baksida”, ”Ej individanpassad information” samt ”Tillfällets betydelse”. Det andra huvudtemat är ”Att uppleva framtidstro” med subteman ”Information inger hopp” och ”Information inger trygghet”. I diskussionen diskuteras båda huvudtemana med hjälp av bakgrunden i studien samt ny forskning, dock läggs mest vikt vid huvudtemat: ”Upplevelser av informationens hur och när”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)