När bilderboken får liv : Studie i hur ett dramapedagogiskt arbetssätt bidrar till lustfyllt lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur ett dramapedagogiskt arbetssätt kan bidra till lustfyllt lärande bland de yngsta barnen på förskolan. Genom intervjuer med pedagogerna undersökte jag hur de ser på arbetssättet. Vidare har jag genomfört videoobservationer i barngruppen för att på så sätt se hur barnen reagerar när figurerna från bilderboken får liv och kommer in i verksamheten. Som en röd tråd genom studien, när det kommer till barns lärande, ligger fokus på hur barns språk och kommunikation påverkas och eventuellt stimuleras av ett dramapedagogiskt arbetssätt. Vad händer när bilderboken får liv? I resultatet konstateras att ett dramapedagogiskt arbetssätt engagerar och berör alla, stora som små. Pedagogerna i studien har en positiv inställning till ett dramapedagogiskt arbetssätt och de ser det som ett lustfyllt och roligt lärande. De upplever detta arbetssätt som lämpligt bland de yngsta barnen. Vid ett dramapedagogiskt arbetssätt förstärks de verbala uttrycken med mimik, gester och kroppsspråk vilket hjälper barnen att kommunicera då flera sinnen används. Vidare framkom att pedagogernas förhållningssätt är betydelsefullt och att miljön både påverkar och påverkas av ett dramapedagogiskt arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)