Dokumentation eller pedagogisk dokumentation? : En kvalitativ studie om skillnader mellan dokumentation och pedagogisk dokumentation i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Det valda ämnet som undersöks i denna examensuppsats är dokumentation och pedagogisk dokumentation. Det övergripande syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskol-lärare förhåller sig till skillnader mellan dokumentation och pedagogisk dokumentation. Frågeställningarna som vi har utgått ifrån berör vad och i vilken form det dokumenteras i förskolan, hur förskollärarna skiljer på begreppen dokumentation och pedagogisk dokumentation och hur positionering sker i verksamhetens dokumentationsarbete. För att samla in data användes en kvalitativ metod med intervjuer och insamlat dokumentationsmaterial från förskolorna. Intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Det insamlade dokumentationsmaterialet analyserades utifrån tre frågor: Vilka dokumentationsverktyg, till exempel film, fotografier, teckningar, programvara, mallar osv. används? Vilka exempel ges på dokumentation respektive pedagogisk dokumentation? Och hur positioneras barnen i texterna? Resultat från vår studie var att både dokumentation och pedagogisk dokumentation genomförs i förskolans verksamhet. Förskollärarna definierar begreppen olika och deras dokumentationsarbeten skiljer sig åt mellan förskolorna. Förskollärarna i studien anser att de är medupptäckare tillsammans med barnen, däremot kan vi inte se i det insamlade dokumentationsmaterialet att förskollärarna på något sätt synliggörs i dokumentation eller i pedagogisk dokumentation. En slutsats av denna studie är, att pedagogisk dokumentation är en levande process med reflektion och samtal med barn och kollegor. Däremot ses dokumentation som ett sparat dokument, utan någon reflektion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)