"Idag behöver du vara hållbar för att vara konkurrenskraftig"

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Klädindustrin är en utav världens största och mest resurskrävande industrier, och den ger upphov till ett stort avtryck på både miljö och samhälle. Pressen på att agera hållbart ökar kraftigt, vilket ställer företagen inför stora utmaningar. Medvetenheten att de bör agera mer hållbart ökar likaså men det tycks finnas stora svårigheter i att överföra medvetenheten till handling. Vidare har det visats att klädföretag som arbetar med hållbarhet blir mer konkurrenskraftiga. Studiens syfte är att undersöka hur små och medelstora företag inom klädindustrin i Sverige förhåller sig till hållbarhetsarbete samt att bidra med en ökad förståelse för relationen mellan hållbarhetsarbete och konkurrenskraft. Genom en kvalitativ ansats och genomförande av semistrukturerade intervjuer undersöker vi hur företagen resonerar kring hållbarhet, hur de implementerar hållbarhet i sina verksamheter, samt hur de uppfattar att hållbarhetsarbetet påverkar deras konkurrenskraft. Det empiriska materialet tolkas med hjälp av teori kring hållbarhet inom klädindustrin och konkurrenskraft. Resultatet visar att företagen i studien uppfattar hållbarhet som en process och ett kontinuerligt förbättringsarbete. Vidare visar även studiens resultat att företagen främst implementerar hållbarhet i design- och produktionsfasen, och att deras hållbara ageranden är starkt kopplade till deras kärnverksamhet. Vidare resulterar studien, utifrån analysen, att företagen bedriver sitt hållbarhetsarbete i syfte att positivt påverka deras konkurrenskraft, men att det inte stämmer överens med deras egna uppfattningar. Slutligen visar studien att företagens hållbarhetsarbete måste kommuniceras för att leda till ökad konkurrenskraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)