Hinduismens mångfald : Gymnasielärares undervisningsstrategier

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien är att utröna hur hinduismens mångfald presenteras i klassrummet, och hur undervisningen relaterar till läroplanens mål om religionens mångfald. Syftet är även att dokumentera framgångsrika strategier, mindre framgångsrika strategier och svårigheter med hinduismens mångfald i undervisningen för att bidra till religionsämnesdidaktiken. Med kvalitativ intervju samlades material in från gymnasielärare i religion. Resultatet visar att framgångsrika strategier är att levandegöra hinduism samt använda språket. Strategier lärare bör undvika är att ge en ensidig bild. Svårigheterna är elevers förkunskaper och förväntningar, tidsbrist och generalisering samt avsaknad av närkontakt med religionen. Studien visar att diskussion är den enda strategin som kan kallas framgångsrik i relation till läroplanens mål. Delar av läroplanen uppfyllas med övriga metoder. Resultatet bidrar till ämnesdidaktiken med beprövad erfarenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)