Sjuksköterskans chef- och ledarskap utifrån vårdvetenskap, pedagogik och genusperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Sammanfattning: Introduktion Kunskapsläget om sjuksköterskan som chef och ledare beskriver att trygghet, mod och kommunikation framstår som centrala begrepp. Könsroller och strävan efter att skapa en gemensam värdegrund är också faktorer som är av betydelse för ledarskapet. Syfte Studien undersöker hur ledarskapsteorier som har sitt ursprung i vårdvetenskap respektive pedagogik påverkar sjuksköterskans chef- och ledarskap. Studien har även ett genusperspektiv. Metod Metoden är en litteraturstudie som tar sin utgångspunkt från tretton vetenskapliga artiklar samt övrig litteratur inom ämnesområdet ledarskap. Ansatsen är deduktiv för att ge författarna möjlighet att dra egna slutsatser av den information som materialet ger. Resultat Resultatet pekar på att kommunikation är ett centralt begrepp i ledarskapet och att skapa en gemensam värdegrund är en av chef och ledarens utmaningar. Resultatet pekar även på att kvinnliga chefer utövar ett effektivare ledarskap i kvinnliga miljöer och manliga chefer i manliga miljöer. Diskussion Studien visar att en gemensam värdegrund och en god kommunikation förädlar sjuksköterskans ledarskap. Upplevelsen av trygghet ökar och det leder till att ledaren får modet att gå utanför givna ramar. Kvinnors respektive mäns effektivitet i ledarskapet ger frågan om hur vårdens ledarskap bör utformas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)