Innovation och utveckling inom TPL - En undersökning om relationer och samarbetens påverkan på innovation och utveckling mellan TPL-aktör och kund

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Under slutet av 1900-talet började producerande företag fokusera på sina kärntjänster och valde därför att lägga ut de aktiviteter som kunde genomföras billigare av någon annan på en tredje part. Då antalet aktörer inom branschen för tredjepartslogistik sedan tilltagit har konkurrensen på marknaden skapat ett behov för ökad förståelse vad gäller relationer och samarbete som en del i innovation- och utvecklingsarbetet. Syftet med denna studie har därför varit att ur fyra olika TPL-aktörers perspektiv undersöka hur relationer och samarbeten påverkar innovation- och utvecklingsmöjligheter inom TPL-verksamheten. För att kunna besvara studiens syfte består den teoretiska referensramen av vetenskapliga artiklar som behandlar det studerade ämnet. Artiklarna som använts är hämtade från flera olika databaser och de specifika sökningarna innefattar sökord som: TPL, LSP, 3PL, relationship, customer adaption, innovation, network theory samt strategic development. Det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer med representanter från de studerade företagen. Med hjälp av den teoretiska referensramen samt det empiriska materialet har företagen sedan kategoriserats utefter roller och interaktionsgrad. Företagens nuvarande relationer har studerats för att sedan undersöka hur de kan utvecklas för att öka innovations- och utvecklingsmöjligheterna, genom nära interaktion med kunderna. Utifrån studiens resultat kan det konstateras att TPL-aktörernas roller varierar beroende på hur de agerar på marknaden. De studerade företagen kan även agera som dirigent på marknaden oavsett vilken roll företagen besitter. Vidare konstaterar studien även att avtalslängden hindrar företagen att skapa ömsesidiga och varaktiga relationer. För att skapa dessa viktiga relationer fastställs det att företagen inom TPL-verksamheten bör agera som en aktör vars relationer stämmer in på kategorierna integrated service agreements och in- house logistics solutions. Företagen kan därefter, med hjälp av tre tillvägagångssätt, arbeta med sina relationer för att utveckla sin egen innovationsförmåga. Studien konstaterar slutligen att företagens innovationsförmåga hindras av den stora prisfokuseringen som finns inom TPL- verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)